Svipptur til Hat Yai

Hat Yai (หาดใหญ่) er en by i Songkla provins og er en av de største byene i Thailand. Ifølge denne kilden er den den 4. største byen, mens i andre kilder havner den litt lenger ned på listen. I likhet med provinsen Pattani, er også Songkla sterkt frarådet av det norske Utenriksdepartementet å reise til, og Hat Yai har i likhet med Pattani også blitt utsatt for bombing i de siste årene. Min venninne mente likevel at Hat Yai var tryggere enn Pattani. Dette er del 3/3 av reiserapporten som begynte med Pattani og fortsatte med Surat Thani.

Hat Yai var byen vi tok flyet til og fra når vi skulle videre ned til Pattani og tilbake igjen til Bangkok. Vi var kun én natt i Hat Yai, og jeg sov på Hansa JB Hotel midt i sentrum.

Byen er omtrent fri fra vestlige turister, og de fleste turistene er fra Malaysia og Kina. Da jeg var overlatt til meg selv mesteparten av dagen, gikk jeg rundt i sentrum og så meg rundt. Ikke veldig mye spennende å se egentlig. Noen flotte kinesiske templer, en gate med fire-fem barer og en ikke så veldig fin elv. Etter en liten shoppetur slo jeg meg ned på en av barene som het Rock Palace. Her ble det spilt god rock og metall og litt live innimellom. Møtte min venninne og hennes venner her på kvelden. Da dukket også en elefant med dens tiggere opp i baren.

Dagen etter skulle vi ta flyet tilbake fra Hat Yai til Don Muang (Bangkok). Hotellet reklamerte med free airport shuffle, og ettersom jeg var ute og russlet rundt i sentrum et godt stykke fra hotellet, tok jeg en motorsykkeltaxi tilbake til hotellet istedet for å ta en taxi direkte fra der jeg var. Det ville nemlig ha kostet 3-400 baht fikk jeg beskjed om. Da jeg ankom hotellet og spurte om den gratis flyplass-taxien, fikk jeg beskjed om at det var “promotion”, og at det nå kostet 100 baht. Jeg bestilte så en taxi via hotellet på et ønsket klokkeslett. Da taxien så kom, fikk jeg beskjed av hotellfyren av at jeg skulle betale taxisjåføren 350 baht. Prisen for 100 baht var visst for minibuss og det var gikk ikke noe minibuss nå.

Flyet var igjen NokAir som jeg bestilte via en søkemotor for fly, og denne gangen bestod den generøse serveringen av et lite beger med vann og en kjeks.