Hei. Jeg har planer om å flytte til Thailand i sl…


Jørn Ola Tranvåg 3:16pm Jan 15
Hei. Jeg har planer om å flytte til Thailand i slutten av dette året. Kommer til å savne motorsykkel kjøringen. Har dårlig inntrykk av trafikk kulturen der nede. Hvordan er det å kjøre motorsykkel i Thailand (Udon Thani)? Regner med at å kjøre på venstre side er noe en kan bli vant til ganske raskt? Noe med erfaringer og gode råd som dere kan dele med meg? Å handle MC er vel kurant å få til?

Arne Natee Alme 3:35pm Jan 15
Du vill nok klare deg heilt fint…..så lenge du er aleine på vegen ! Problemet er alle de andre…uten forerkort og kunnskaper, uten respekt for liv, på feil side av veien, og gjerne i fylla ! Har selv kjort stor sykkel her i snart 6 år, men velger nå og parkere, etter at jeg motte en idiot på feil side i en sving. Ja, gode år og mange fine opplevelser, men har mistet for mange i trafikken. Velger nå og kun bruke bil, er litt mere beskyttet der ! Men, selvfolgelig, det er og blir ett valg…..noen går klar…. 🙂 PS. Både jeg og sykkelen er oppegående igjen ! 🙂

Kurt Gøran Andersen 3:49pm Jan 15
Det er selvsagt en helt annen trafikkultur i Thailand ift Norge. Og sannsynligvis også større risiko involvert med å kjøre mc i Thailand ift Norge. Når det er sagt – mye er jo opp til deg selv. Å leve et helt risikofritt liv er kanskje ikke så mye å trakte etter heller?
Om du sørger for å ha mc-en du kjører i god stand, bremser, lys, dekk osv
Om du ALLTID bruker sikkerhetsutstyr så som en god hjelm, jakke og bukse med beskyttelse for rygg, knær, hofte, albue, skuldre osv
Om du ALDRI kjører i forbindelse med å ha drukket alkohol….
Om du aldri kjører lengre strekk etter mørkets frambrudd…
Om du ikke kjører i ekstreme forhold som i knallharde regnbyger ol
– ja da har du eliminert mye av risikofaktorene.
Og så skal en kjøre defensivt – alltid være klar for farlige situasjoner. Tenke framover i tid noen sekunder, ikke idiotforbikjøringer med uoversiktlig vei framover osv osv.
Det er jo utrolig mange fine mc-veier i Thailand, spesielt i de nordlige provinsene og man kan ha noen utrolig fine stunder der.
Det bør ikke by på noen problem å kjøpe mc i eget navn, men du må ha en gyldig adresse. Hva som godtaes ifm dette er litt flytende. Best å spørre der du har tenkt å kjøpe mc. Kjøper du hos forhandler vil jeg tro de er behjelpelig med å få mc-en registrert.

Bjørn E. Isdahl 4:36pm Jan 15
Thailand er et supert land å kjøre MC, selv ligger jeg stort sett unna motorveiene, masse fine småveier på bygda. Det med venstrekjøring kommer ganske raskt. Litt komikk i kryss og rundkjøringer først hehe.

Inge D Kaada 4:38pm Jan 15
Det er ikke rundkjøringer i Thailand, det er den u sving som de kaller det.

Geir Atle Larssen 4:40pm Jan 15
Bare husk at ingen regel eller lov som du er vant med fra Norge, følges her i Thailand. Her kan ALLE trafikkregler, lover m.m. brytes. Det beste rådet er å være våken, forvent alltid det verste og kjør passivt med sykkel…. og ja, kjør helst på venstre side.

Jørn Martinsen 5:07pm Jan 15
Det er ingen problemer å kjøre motorsykkel i Thailand. Man må bare bruke hodet litt mer enn i Norge. Trafikken kan virke kaotisk men det er på en måte et system i kaoset. Det er mer trafikk her, landet har tross alt 70 mill mennesker hvor flesteparten har et eller annet kjøretøy. Beste måten til å lære seg trafikken er rett og slett å komme seg ut på vegen å kjøre. Thaienes forhold til trafikkregler er at alt er lov inntil man blir stoppet. Alle vil frem først. Vikepliktregler eksisterer i lovboka, men ikke ute på vegen. Kjører man stor motorsykkel i trafikken her så er det riktig som noen nevner, vær passiv og for guds skyld ikke kjør med alkohol. Det er ofte at politiet stopper store motorsykler, ikke for at noe er galt, men fordi at de gjerne vil "glane" litt på sykkelen. Lukter man da øl så er det bot, så kan man kjøre videre 😉 En ting i Thailand er at alle som kjører småsykler har gjennom betaling av årsavgiften en liten forsikring. En annen ting er at ved trafikkuhell mellom bil og liten motorsykkel så vil bilen uansett få skylda, det er visst noe i trafikkreglene som skal beskytte motorsykler. Derfor vil bilførere helst ikke kjøre på motorsykler. Kjøpe motorsykkel her er også såre enkelt. Har man en garantist som blir godkjent av finasieringsselskapet så kan sykkelen tas på avbetaling, men garantisten må ha hatt inntekt i minst de 4 siste mnd og bankboka må være i orden og vise dette. Har man ingen garantist så må man cashe inn hele kjøpesummen. Forsikring på stor sykkel koster det samme som på bil, ca 15000-22000thb per år, beror litt på hvilket forsikrings selskap, men den årlige vegavgiften er samme som på liten sykkel, ca 500-600thb per år.

André Nalin Beardgod 5:30pm Jan 15
Null stress å kjøre sykkel i Udon 😉 Bodde der i 4 år og guidet noen turer i Isaan innimellom, ikke et eneste uhell med noen av deltakerne. Fjellveiene i Loei anbefales på det sterkeste.

Tror ikke selve trafikken er grunnen til at nordmenn omkommer der, det handler nok mer om at de har drukket i en bar hele kvelden og deretter kjører hjem 🙁


Jørn Ola Tranvåg 5:56pm Jan 15
Takker for svar!

Bjørn Kjelstadli 1:58am Jan 16
Siden du er motorsyklist fra Norge så vil det nok gå greit i Thailand også 😉 Noe av det første du bør gjøre er å ordne deg thai førerkort på bil og mc så det er på plass. Du kan bruke det norske + den internasjonale blekka inntil 3 mnd.

Venstrekjøring kommer en overraskende fort inni, selv pendler jeg en del mellom Thailand og Norge og har heller opplevd å kjøre på feil side i Oslo et par ganger 😀


(annonser2)

    0 0 votes
    Article Rating
    Subscribe
    Notify of
    0 Comments
    Inline Feedbacks
    View all comments
    0
    Would love your thoughts, please comment.x
    ()
    x