Satt her å kjedet meg litt. Så fant jeg ut at je…


Jørn Martinsen 4:45pm Feb 15
Satt her å kjedet meg litt. Så fant jeg ut at jeg ville finne ut hvor allsidig Indian scout har vært og fremdeles er. Scout så dagens lys i 1920, og ble produsert frem til 1949. De første årene hadde den en 610cc og 745cc V-twin motor. Den hadde de første årene en scout ramme, men fikk en chief-ramme fra 1928 da den legendariske scout 101 modellen kom. Scout 101 har i ettertid blitt karaktisert som den beste og viktigste modellen Indian mc noensinne har laget. Scout var vel også verdens første enduro-bike. Scout 101 med sin forlengede wheelbase, 2 delt ramme, lave setehøyde, gjorde den populær hos hillclimbers og trick-riders. Flere scout modeller kom frem til modellen ble lagt ned i 1949. Den som er verdt å merke seg er Sport Scout (1934-1942) og Scout "Thirty-Fifty" Den hadde egentlig en scout 101 motor presset inn i ei mindre og lettere ramme, noe som ga modeleln store problemer. Enden på den visa ble at Indian laget en 30.50 cu in (499.8 cc) ensylindret motor,derav navnet "Thirty-Fifty". Det var Thirty-Fifty" som britiske og britiske samveldestyrker kjøpte 30.000 stykker av for å bruke under WW2, dog med en forsterket 741cc motor. US army nøyde seg med 2.500 eksemplarer av sykkelen. Sport Scout (1934-1942) vant det første Daytona 200 i1937. Sykkelen var en suveren "flat-tracker". Indian opptok sivil produksjon igjen i 1946, men bare med modellen Chief. Scout ble faset ut i 1946. Indian Motorcycles har oppgjennom årene hatt mange forskjellige eiere. Selskapet ble dannet i 1897 av George M. Hendee, og fikk i 1900 en svenske Oscar Hedstrom inn med 50/50% eierskap. første motorsykkel så dagens lys i 1901. Det var forresten Hendee som oppfant V-twin motoren, en motorkonstruksjon som de fleste av dagens motorsykkelprodusenter bruker. Modellen Scout ble lagt ned i 1949, men har dukket opp i korte perioder på .90 tallet og begynnelsen av 2000 tallet, for så og forsvinne igjen. Indian eierene foretrakk å ha Chief som hovedmodell. Indian MC. co. ble i 2011 kjøpt opp av Polaris Industries, og Scout ble fra 2015 produsert med en 1133cc motor. Polaris Inc. som også eier Victory MC valgte i 2016 å legge ned produksjonslinja til Victory fra 1.1.2017, for å satse fullt på Indian.
Opp gjennom årene har det kommet mange forskjellige motosykkel stiler. Motorsykkelfolket har forskjellig behov og smak, og produsentene har tilpasset seg dette. Det jeg fra begynnelsen av dette innlegget ville finne ut av var om også Indian Scout har tilpasset seg dette. Stil-begrepene scrambler, chopper, Tracker, Bobber osv var noe som oppstod sent på .50 tallet og inn på .60 tallet. Den gangen var motorene mindre enn i dag. Indian har egentlig frem til 1952 laget både scramblere, enduro, touring, flat-trackere uten at de viste det siden begrepene den gangen ikke fantes. Fra 1953 og frem til i dag har det stort sett vært cruiser og touring fra Indian. Men motorsykkel brukerne og entustiastene har vært flinke. Indian Scout er representert i de fleste stiler. Alt fra en scout cruiser ren og rett fra fabrikken, til scout custom paint art konsept. Cafe-racer, chopper, tracker, bobber, scrambler, flat-tracker, enduro… Scout er der i alle sammen. Bildene av de forskjellige stilene er alle 2014 til 2016 modeller av scout. Bobberen er min personlige favoritt. Indian MC har merkeforhandler i Thailand. http://indianmotorcyclethailand.com/

Jørn Martinsen 5:02am Feb 16
Om du ser på bilde til Scout cruiseren så ser du det orginale eksosanlegget til Scout. Samt at de kan levere en slip-on muffler av samme eksosen bare i chrome. Bobberen har ikke orginal eksos, det ser ut som, uten at jeg er helt sikker, at det er et Vance & Hines eksosanlegg. Vance & Hines er den største produsenten for eksos til motorsykler i USA, og deres eksosanlegg er standard på Harley.

(annonser2)



    thaipostno

    thaipostno